Jak donosi Organizacja Transport & Enviroment ciężarówki zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) zanieczyszczają powietrze nawet pięciokrotnie bardziej niż ciężarówki z silnikiem Diesla! Ale jak to? 🤨

Wykonano proste testy na różnych samochodach. Wszystkie zostały sprawdzone na trasach łączących drogi miejskie, regionalne i autostrady. Badacze dowiedli, że testowane ciężarówki na LNG emitują 2 do 5 razy więcej trujących NOx niż ciężarówka z silnikiem Diesla z najniższym wynikiem w teście. W terenie miejskim ciężarówki na gaz uwalniają od 2 do 3,5 razy więcej NOx niż ciężarówka Diesla (wykazująca w teście najniższy poziom emisji).

Źródło: www.transportenvironment.org

Tym sposobem dowiedziono, że ciężarówki na gaz nie są takie czyste jak mogłoby się wydawać. Nie mówiąc już o tym, że LNG to dalej paliwo kopalne tak samo jak ropa.

Drugi test dotyczył emisji cząstek stałych. Te najbardziej niebezpieczne składowe spalin, mogą przenikać do płuc, czy nawet krwi powodując liczne powikłania jak udary, raka czy choroby płuc. Ale przecież my to wszystko wiemy… oddychamy smogiem na co dzień w naszych miastach 😷 Na tym etapie, testy drogowe wykazały, że wszystkie trzy testowane ciężarówki na gaz emitują ilości cząstek stałych porównywalne z ciężarówkami z silnikiem Diesla. 😵

Źródło: www.transportenvironment.org

Transport oparty o LNG jest bardzo dotowany w krajach Unii Europejskiej. Liczne ulgi i zwolnienia z opłat są właściwie podstawą bytu dla gazu w transporcie. W Polsce stawka podatku akcyzowego dla oleju napędowego to 9.57 EUR/GJ, a stawka od gazu (LNG, dla CNG jest niższa) to 4.53 EUR/GJ. Gdyby stawki zostały wyrównane Polska mogłaby zyskać dodatkowe dochody blisko 5 mln EURO.

Źródło: www.transportenvironment.org

Jak podsumował jeden z członków organizacji: „Przemysł gazowy desperacko chce przekonać decydentów, że ciężarówki na gaz są korzystne dla ochrony klimatu, ponieważ chcą rozwijać swój rynek. Tymczasem podstawowy fakt jest taki, że jest to paliwo kopalne, podobnie jak ropa naftowa i węgiel, dlatego należy je stopniowo wycofywać.”

Należy poważnie zastanowić się nad opłacalnością dotowania tego kierunku w rozwoju transportu. Jeśli to kolejna ślepa uliczka w którą zabrniemy, powinniśmy opamiętać się już na wstępie! Pozwoli to uniknąć miliardowych nakładów i zaoszczędzi nam czas. Czas na poprawę środowiska. Czas, który powoli nam się kończy…🌍